Indoor Tractor Pulling Zwolle 9 februari
We staan gereed voor het tractor pulling seizoen 2019
Seizoen van start!
Door de drukte iets later dan gebruikelijk de eerste update over het begin van seizoen 2016.
Inmiddels zijn er twee wedstrijden verreden. We zijn het seizoen gestart in Stroe. In een sterk deelnemersveld en een goede baan konden we meteen flink aan de bak. We hebben afgelopen winter bepaald niet stilgezeten, maar het is toch weer een verrassing hoe zich dat op de baan vertaald. We staan dit seizoen voor een flinke uitdaging door de wedstrijden die erg kort op elkaar liggen. Schade zal dan ook al snel lijden tot het missen van wedstrijden. Betrouwbaarheid heeft daarom een grote prioriteit.
In Stroe kwamen we na een redelijke run tot een 9e plek. Helaas maakte de motor van de RaT nog niet de toeren die we graag zouden zien, maar de oorzaak daarvan kon redelijk snel worden verholpen. Simpel gezegd bleek de brandstofpomp niet tot de vol gas stand te komen.
Voor de wedstrijd in Oudenhoorn werd dit aangepast en konden we het opnieuw proberen. Een deel van het probleem bleek daar opgelost. De motor maakte meer toeren, maar leek te weinig brandstof te krijgen. Resultaat, een 10e plek. Gelukkig is de RaT tot nu toe ongeschonden uit de strijd gekomen. Dit betekent dat we aanpassingen kunnen doen en vermogen kunnen zoeken. Aankomend weekend reizen we af naar Made voor het Powerweekend. We gaan dat een stapje vooruit proberen te maken.
Lochem-augustus 2015
Zaterdag 1 augustus stond er, zoals gebruikelijk, de wedstrijd in Lochem op het programma. Voor ons altijd een bijzondere wedstrijd met ruim 8000 toeschouwers die garant staan voor een geweldige sfeer gecombineerd met onze jaarlijkse sponsormeeting. Voor het oog van vele vrienden, bekenden en een groot aantal sponsoren moest er voor de Nederlandse competitie gestreden worden. Het weer was perfect en ondanks een vervroegde aanvangstijd was het publiek er in grote getale.
De afgelopen weken is er hard gewerkt om alle schade die we in Putten hebben opgelopen volledig te herstellen. Na lang zoeken hebben we een kroonwiel en pignon gevonden met de goede verhouding. Ondertussen is er voor de versnellingsbak een nieuwe as gedraaid en van splines voorzien. Er is door diverse mensen veel werk verzet in hun vakanties, waarvoor dank. Helaas bleek er in de motor ook nog de nodige schade te zijn. De nokkenas moest vervangen worden. De afgelopen weken werden een race tegen de klok, maar vrijdagavond rond een uur of 11 leek alles weer naar behoren te functioneren dus kon de tractor verder afgebouwd worden.
Zaterdagmorgen werd er afgereisd naar Lochem waar er door de organisatie een mooi plekje voor ons was gereserveerd. Rond de klok van 7 uur werden we naar de weegbrug gebracht, gewogen, gecontroleerd en in het parc fermé gezet. We stonden als nummer 7 op de startlijst dus was er even tijd om de verrichtingen van de eerste pro stocks te bekijken. De baan bleek erg goed, maar de afstelling van de Keep Moving Orange perfect. Er moest meteen vanaf de start hard gewerkt worden om aan de Full Pull te komen. Aan Arjan de taak om vandaag een goede afstand neer te zetten. Beheerst bracht hij de motor op toeren en ging de koppeling los. Helaas liep de motor van de RaT niet zuiver. Al snel werd duidelijk dat in ieder geval één cilinder niet volledig meewerkte. Er was dan ook te weinig vermogen om ver te kunnen komen en we bleven helaas op een 9e plaats steken. Snel werden er een aantal kleine aanpassingen gedaan en mocht er van de wedstrijdleiding na de finale nog een testrun gemaakt worden. Nu leek de motor bij de start in ieder geval meer toeren te maken, maar deden alle cilinders nog niet voor 100% mee.
We zijn niet helemaal tevreden, maar ook wel opgelucht dat er op het eerste gezicht geen grote schade is. We gaan de komende week proberen om de oorzaak te achterhalen en in Montfoort weer een stap vooruit te maken.
De wedstrijd in Lochem in combinatie met de sfeer en de belangstelling van alle mensen die ons een warm hart toedragen was in ieder geval weer ongeëvenaard!
Putten-juli 2015
Afgelopen zaterdag 14 juli stond voor ons de Beachpull in Putten op het programma. Deze zogenaamde Euro cup wedstrijd wordt verreden op strand Horst aan de A28. Een prachtige locatie waar een geweldige organisatie er elk jaar een mooie wedstrijd van maakt. Er is naast de tractorpulling wedstrijd ook van alle andere vertier zodat iedereen zich er prima vermaakt. Gelukkig was het weer deze editie perfect.
Aan de Rough and Tumble was weer flink gesleuteld. In Eext was er te weinig vermogen. Er is de hele week gezocht naar een mogelijke oorzaak en die werd gevonden in een brandstofpomp die niet meer “op tijd” stond. Er werd dan ook vol goede moed naar Putten afgereisd. Er was een enorm deelnemersveld van 23 tractoren waarin wij als allerlaatste aan mochten haken. In het eerste deel van de baan zat weinig grip. Er moest dus voorzichtig van start gegaan worden. Arjan ging behouden weg om vervolgens bij het vinden van voldoende grip vol gas te geven. Zover kwam het helaas niet. Wat er precies gebeurde is ons een raadsel, maar er is het nodige gesneuveld in de eindaandrijving en versnellingsbak. De motor ging, door het wegvallen van de aandrijflijn, ook nog eens hoog in toeren. Gelukkig lijkt daar geen gevolgschade te zijn. Waar we op dit moment zeker van zijn is dat er een as is gebroken in de versnellingsbak en dat het kroon en pignon zijn afgeschreven. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe en of we de schade kunnen herstellen voor de wedstrijd in Lochem.
Eext-juli 2015
4 Juli stond voor ons de 4e wedstrijd op het programma in het Drentse Eext.
Doordat er toch meer tijd en energie nodig was de om alle veranderingen en aanpassingen aan de Rough and Tumble uit te voeren om de intercooler en de turbo een andere plek te geven, een nieuwe ophanging voor de motorkap en nieuw frame voor het dashboard te maken. En genoodzaakt waren om de motorkap te verlengen en verbreden om alles er op gewenste plek onder te krijgen. Verder hebben we een nieuwe motor opgebouwd en een aanpassing in de versnellingsbak gedaan. Om de tractor verder af te bouwen en wedstrijd gereed te krijgen door problemen met de turbo moesten we helaas de 3 voorliggende wedstrijden in Stroe, Oudenhoorn en Made onze tractor afmelden.
Zaterdagmorgen voor Eext zijn de laatste dingen aangepast en de gereviseerde turbo gemonteerd zodat we net voor de middag de Rough and Tumble konden starten.
Dit leek en klonk met het warmdraaien allemaal goed en we konden inladen om te vertrekken naar Eext. We waren op onze manier mooi op tijd om als 1e aan te kunnen haken in onze klasse om 16 uur, maar met het opdraaien van het wedstrijdterrein zagen we de 1e tractoren uit onze klasse al over de weegbrug gaan. Dus we wisten direct wat ons te wachten stond met 30 graden Celsius: tractor lossen en warmdraaien zodat we over de weegbrug konden om zo snel mogelijk aan te haken omdat we de proeftrek hadden.
Met het voorrijden van de tractor voor de wagen hadden we al wel gezien dat er een pittige en moeilijk baantje lag met lastige start. Arjan toerde dan ook gedoseerd op en bij weg rijden had hij al wel door dat het verzet wat hij had gekozen toch iets te pittig was voor deze baan en het gas dichtdeed om 6 plaatsen op te schuiven voor een nieuwe poging.
Na een snelle inspectie onder de kap mochten we na 5 tractoren die ook een moeilijke start hadden het weer proberen, maar toen Arjan de Rough and Tumble wou starten bleek hij niks geen stroom te hebben waardoor we eerst de kapotte zekering moest vervangen. Op naar een nieuwe startpoging maar bij het indrukken van de startknop bleek dat deze kapot was en dit ook het probleem was waardoor de zekering er uit ging. (Nu hadden we het geluk dat we een proeftrek hadden gehad en nog één keer de mogelijkheid hadden om nog 6 plaatsen op te schuiven) en iets meer tijd hadden.
De startknop konden we niet zo snel weer klaar krijgen en we waren genoodzaakt om de tractor maar op een creatieve manier te starten (rechtstreeks op de startmotor). De tractor liep gelukkig weer binnen de gestelde tijd en kon weer voor de wagen gezet worden.
Arjan wou het nu in lichter verzet proberen en toerde weer mooi op maar bij los laten van de koppeling kon de motor het niet bolwerken waardoor de combinatie bij 45,25 mtr tot stilstand kwam en er voor deze wedstrijd niet meer in zat dan een 10e plek. We gaan komende week voor de beachpull in Putten (11 juli) de nodige dingen controleren om de oorzaak boven tafel te krijgen wat hier de oorzaak van is. Om hopelijk in Putten weer wat te kunnen laten zien van de Rough and Tumble om een mooie run te kunnen neerzetten.
Lochem-augustus 2014
De eerste zaterdag van Augustus stond er, zoals gebruikelijk, de wedstrijd in Lochem op het programma. Voor ons altijd een bijzondere wedstrijd met ruim 8000 toeschouwers die garant staan voor een geweldige sfeer gecombineerd met onze jaarlijkse sponsormeeting. Voor het oog van vele vrienden, bekenden en een groot aantal sponsoren moest er voor de Nederlandse competitie gestreden worden.
De afgelopen weken is er, naast het gebruikelijke onderhoud, de nodige aandacht besteed aan de brandstofpomp. Er zijn een aantal onderdelen vervangen en de pomp is op een testbank uitvoerig getest. Na alle afstellingen nauwkeurig gecontroleerd te hebben kon er donderdag avond voor het eerst worden gestart. Alles leek weer naar behoren te functioneren dus kon de tractor verder afgebouwd worden.
Zaterdagmorgen werd er afgereisd naar Lochem waar door de organisatie een mooi plekje voor ons was gereserveerd. Even leek het weer roet in het eten te gooien, maar na een korte onderbreking kon er rond half 7 toch warmgedraaid worden. Rond de klok van 7 uur werden we naar de weegbrug gebracht, gewogen, gecontroleerd en in het parc fermé gezet. We stonden als nummer 5 op de startlijst dus was er even tijd om de verrichtingen van de eerste pro stocks te bekijken. Vandaag werd er voor de nieuwe NTTO sleepwagen gereden. Wij hebben geprobeerd daar op in te spelen door een lagere versnelling te kiezen om zo meer toeren in de motor te houden. Arjan Vreeswijk mocht vandaag achter het stuur plaatsnemen. Beheerst bracht hij de motor op toeren en ging de koppeling los. Er kwam meteen flink snelheid in de combinatie. Er moest wel een aantal keren geremd worden om in het rechte spoor te blijven en de balans was niet optimaal. Gelukkig liep de motor goed en kon er een flinke afstand genoteerd worden. 98,77 meter bleek uiteindelijk goed voor een 7e plaats. Wij als team zijn super tevreden. We hebben een mooie run kunnen maken en op het eerste gezicht is er geen schade aan de tractor. Dit was waar we op gehoopt hadden en waar wij de afgelopen maanden zo verschrikkelijk hard voor gewerkt hebben. Lochem 2014 bedankt!
Zaterdag 30 augustus staat voor ons de laatste competitiewedstrijd op het programma in Bakel. Een wedstrijd waar er op twee banen gereden wordt dus ook zeker de moeite om te bezoeken.
Beachpull Putten-juli 2014
Zaterdag 12 juli stond voor ons de Beachpull op strand Nulde in Putten op het programma. Een groots opgezet festijn waar een groot deel van Europa’s sterkste tractorpullers samenkomen om zich op de baan met elkaar te meten. Dit, in combinatie met prachtig weer en volle tribunes met naar schatting meer dan 7500 toeschouwers, staat garant voor een prachtige wedstrijd.
Gebrand op een zo goed mogelijk resultaat hebben wij de laatste weken hard gewerkt. De hele motor is opnieuw opgebouwd en op een aantal plekken verbeterd. De spreekwoordelijke puntjes waren op de i gezet!
Eenmaal aangekomen in Putten kon het lange wachten beginnen. Wij mochten als laatste klasse van de dag aantreden rond 22.30 uur. Er lag een pittige baan waar vermogen nodig was. Er werd dan ook besloten de hoogste versnelling te schakelen om snelheid te kunnen maken. De tractor werd voor de sleepwagen gereden en de ketting werd aangehaakt. Arjan Vreeswijk, vandaag bestuurder op de Rough and Tumble, bracht de motor beheerst op toeren. Bij ongeveer 5500 toeren liet hij de koppeling opkomen en kon het feest beginnen. Hij ging voortvarend van start, maar helaas klonk er na 30 meter een onheilspellend geluid. Een element in de brandstofpomp was vastgelopen, waardoor er één cilinder uitviel. Helaas een vroegtijdig einde aan onze run waardoor we in de achterhoede zijn geëindigd.
Zaterdag 2 augustus staat voor ons de volgende competitiewedstrijd op het programma in Lochem. Wat ons betreft de mooiste wedstrijd van het jaar en dan ook zeker de moeite om te bezoeken.
Pulling Power Magazine -juni 2014
Oudenhoorn-juni 2014
Na een periode waarin we verschrikkelijk hard gewerkt hebben aan het herstellen van de schade opgelopen in Bakel en waarin we tijdens de wederopbouw de nodige tegenslagen te verwerken hebben gekregen, was het afgelopen woensdag eindelijk zover. De motor kon eindelijk gestart worden. Na een aantal afstelling aangepast te hebben liep de motor weer naar tevredenheid en kon er verder afgebouwd worden. Zaterdag rond de klok van 13.00 uur kon de RaT geladen worden en werd er afgereisd naar de wedstrijd in het winderige Oudenhoorn.
In Oudenhoorn lag weer een pittig baantje waar we voor de nieuwe sleepwagen mochten gaan proberen richting de Full Pull lijn te komen. Als laatste starter waren we aan de beurt met vandaag Arjan die op de RaT plaatsnam. Arjan bracht de motor beheerst op toeren en ging rustig weg om daarna de motor flink te laten brullen. Met samengeknepen billen werd er door de teamleden toegekeken. Helaas liep de motor hoger in toeren niet goed. Arjan besloot snel het gas dicht te doen omdat er onheilspellende geluiden klonken. Teleurgesteld werd de RaT weer in de vrachtwagen geladen. Huiswerk dus!
Maandagavond is er meteen een begin gemaakt met het demonteren van diverse onderdelen en het zoeken van de mogelijk oorzaak. Al snel werd duidelijk dat er in de distributie iets mis is gegaan. Er is een tandwiel beschadigd en de timing van de motor is verlopen. Dit betekent dat er waarschijnlijk kleppen in aanraking zijn gekomen met zuigers wat de onheilspellende geluiden verklaart. Op dit moment wordt er met man en macht gewerkt om de schade te herstellen. We hopen dat dit voor aankomende zondag gaat lukken, zodat we in Made een mooie run kunnen laten zien.
Uit de werkplaats-juli 2013
Er is na de open dag hard gewerkt aan het verder herstellen van de schade aan onze tractor. Helaas verliep dat niet bepaald voorspoedig. We hebben inmiddels ervaren wat een dergelijke schade echt inhoudt. Het was misschien makkelijker geweest om een hele nieuwe machine op te bouwen.
Het tractorpulling seizoen is inmiddels in volle gang. Tijd dus om u op de hoogte te brengen van de actuele stand van zaken. Helaas kwam de seizoenstart dit jaar voor ons veel te vroeg waarvan nader uitleg;
Het herstellen van het plaatwerk en de constructie waarmee dit bevestigd is kost veel tijd. Werkelijk niets heeft meer de originele vorm. Het kost veel tijd en inspanning om het geheel weer passend, veilig en enigszins toonbaar te krijgen. Koers Polyestertechniek en Autobedrijf van de Vegt hebben hun beste beentje voor gezet om uit de delen van de verwoeste motorkap een nieuwe motorkap te fabriceren. Het resultaat mag er zeker zijn. Helaas is door de allesverwoestende klap de originele maatvoering niet intact gebleven. Dit betekent dat alle losse delen aangepast moeten worden aan de motorkap zoals die nu is. Daarbij moet alles volgens de geldende reglementen opgebouwd worden.
Om het risico op dergelijke schades zo klein mogelijk te houden is er veel nagedacht over het motorische gedeelte. Er is daarom gekozen voor een ander type motorblok welke zich in de tractorpulling sport reeds bewezen heeft. In het verleden hebben wij ook met een soortgelijk motorblok gereden. Helaas is het veel meer werk om een dergelijke motor op de maximaal toegestane cilinderinhoud te brengen. Onderin de motor is minder ruimte waardoor een krukas, zoals wij die gebruiken, niet zonder de nodige aanpassingen gemonteerd kan worden. Het blok heeft om die reden de nodige uurtjes op een vreesbank doorgebracht en is daar op diverse punten aangepast. Het aanpassen van dergelijke motoren is een kostbare zaak, wat verklaart waarom wij deze motoren niet meer gebruikten….
We zijn de afgelopen tijd op zoek geweest naar een mogelijkheid om de brandstofpomp te repareren. We hebben geprobeerd de gaten in de behuizing van de brandstofpomp dicht te lassen. Helaas blijkt het door de warmte dusdanig vervormd te zijn dat deze niet meer bruikbaar is. Er moest dus gezocht worden naar een vervangende pomp. Nu blijkt dat wij een type behuizing hebben die bijna niet te krijgen blijkt. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een oplossing.
De nokkenas is ondanks pogingen deze te repareren helaas ook richting de oud ijzer bak gegaan. We hebben noodgedwongen een ander exemplaar opgezocht welke gemonteerd zal worden. Ook de turbo bleek meer schade opgelopen te hebben dan vooraf gedacht. Het inlaatwiel is zo zwaar beschadigd dat deze ook vervangen moet worden.
Al met al is de schade veel groter dan vooraf gehoopt.
Tot slot heeft afgelopen week de pechduivel nogmaals toegeslagen. Tijdens het wegbrengen van onze bus naar de APK keuring begaf de koppakking het spontaan. Langs deze weg willen we Cosmo trucks en in het bijzonder Hans Gerrits nogmaals bedanken voor alle hulp bij het herstellen van de schade.
Toch blijven we positief en gaan we er alles aan doen om tijdens de wedstrijd in Lochem op 3 augustus weer voor de sleepwagen te verschijnen.
De eerste belangrijke stap daartoe is gezet met het aanbrengen van ons nieuwe logo op de vers gespoten motorkap.
Namens alle teamleden hopen wij op u begrip voor de situatie. Heeft u vragen of wilt u een kijkje komen nemen neem dan gerust contact op met één van onze teamleden.
Team Rough and Tumble